Sacred Love
28.04.2023, LMIC
Lūcija Garūta • Māris Skuja • Jūlija Vasiļjeva • 2023
In music research circles, Lucija Garutas is often referred to as the Latvian Germaine Tailleferre, known as the composer of the French Les six. The reference is not accidental. Already in the early years of her studies, L. Garuta had a dream of music education abroad, she was especially interested in the new winds blowing from France. After years of study at the Latvian Conservatory, the young musician fulfilled her dream not only of studies, but also got to know the concert life of Paris (1926). Lucija Garut studied piano with prominent French musicians: Alfred Cortot and Isidor Philipp, who was a good friend of composer Claude-Achille Debussy. L. Garutas learned instrumentation from composer, conductor and music critic Paul Le Flem. Visiting Paris for the second time (1928), Lucija Garut continued her composition studies at the Ecole Normale de Musique under Paul Dukas, whose students include such composers as Maurice Duruflé and Olivier Messiaen.
Lucija Garutas is one of the first female composers, with an unusual aesthetic vision rooted in a deep love for Latvian, but at the same time with a desire for a worldly breath. In many ways, L.Garuta had already filled important pages in the history of Latvian music in the pre-war years in the genres of chamber music. I would like to claim that the composer’s talent and capabilities, if the Second World War had not started, would have gained at least the fame of Tayfera, maybe even more… But that was not the composer’s concern. It seems that Lucija Garutas realized early on that her earthly path leads to the stars, as the poet Zenta Mauriņa beautifully put it into words: “Starry – that’s what I call Lucija Garutas in the spirit. Her music takes you from the earth, it lifts you towards the stars and the sun. Her music has the power of tenderness, which purifies and explains”.
Kristiāna Vaickovska
Music for Piano
2018, SKANI
Lūcija Garūta • Reinis Zariņš • Liepāja Symphony Orchestra
• Atvars Lakstigala • 2018 • 1 hr 13min
“Mūzika ir dvēseles elpa” — tā Lūcija Garūta. Un manā skatījumā viņa tā arī ir darījusi – rakstījusi, kad dvēsele neļauj nerakstīt.
“Šis albums un mana sastapšanās ar Garūtas pasauli iesākās tieši pie Klavierkoncerta. Tas ir patiesi nozīmīgs un īpašs darbs latviešu klavierkoncertu vidū sava skaudrā patiesuma dēļ, un, lai arī ir skaidrs, ka tas ir ļoti personīgs vēstījums, es tajā brīžiem saklausu arī gluži kā visas tautas sirdssāpju balsi. Varbūt tas nāk no tautasdziesmu melodiju klātbūtnes, jo tās šajā mūzikā iegūst pārlaicīgus, universālus virstoņus. Līdzīgs spēks tautasdziesmas melodijai un vārdiem ir arī Variācijās, kuras stāv albuma otrā pusē kā monumentāla bākuguns. Abi šie lielizmēra darbi ir dzīva liecība autores neiznīdējamajai ticībai uz gaišu nākotni, pat ja tā atrodama tikai mūžībā.
Garūtas sievišķīgums un drosme, trauslums un spēks caurvij arī albumā iekļautās miniatūras. Četras Prelīdes ir Skrjabina krāsām tuvs tiešām meistarīgs opuss, kurš vienlaikus vieno un arī kontrastē tā četrus dažādos raksturus. “Meditācija” klavieru versijā ļauj atkal tikt tuvāk autores dvēselei. Un noslēdzošā pavisam mazā “Lellītes aiju dziesmiņa””atnāca” pie manis pavisam (ne)jauši – reiz ciemojoties Garūtas dzīvoklī Rīgas centrā, es atvēru kādu viņas bilžu albumu un no tā izbira maza lapiņa ar šo dziesmiņu, ar zīmuli pavisam viegli uzskicēta. Un veltīta tai pašai meitenītei, kuras piemiņai 7 gadus vēlāk rakstīts Klavierkoncerts.
Šogad aprit jau 40 gadi, kopš Lūcija Garūta pati devusies mūžībā. Tāpēc es vēlos izteikt pateicību Garūtas māsas mazmeitai Dainai Pormalei, kura ar nerimtīgām sirdsrūpēm un mīlestību cauri gadiem ir nesusi Lūcīša gara mantojumu tālākām paaudzēm, arī man.
Īsi sakot, Garūta man atgādina dzīties palikt patiesam – un par to viņai paldies.”
Reinis Zariņš
Other Colours: Latvian Composers for Flute
2013-2016, SKANI
This album – from miniatures to more elaborate compositions, from our classics to the compositions of the newest generation of composers – invites you on a very far journey – both by joining the musicians in a canoe, and by a flock of migratory birds on a flight over Latvia, and by boarding a modern aircraft to travel to the distant lands of the south. “When you start playing, everything is clear – what is your soul and what is in your head”, said Ilona May. And invites us to hear it.